AAA
rss

Tegemoetkoming voor personen met een handicap

Dienst sociale zaken

Markt 1
9890 Gavere
tel. 09 389 29 40
fax 09 389 29 41
burger@gavere.be

WAT?

De inkomensvervangende tegemoetkoming, de integratietegemoetkoming en de parkeerkaart worden toegekend door de Federale Overheidsdienst “Sociale Zekerheid”, Directie-generaal personen met een handicap.

VOOR WIE?

Personen met een handicap bij wie een vermindering of gebrek aan zelfredzaamheid is vastgesteld, komen voor deze tegemoetkoming in aanmerking. De graad van zelfredzaamheid wordt bepaald door de behandelende arts.

WAAR KAN IK TERECHT?

Tot 1 juli 2016 kan je de aanvraag doen op de dienst burgerzaken tijdens de openingsuren.

Vanaf 1 juli 2016 kan je zelf (of met hulp van een familielid of kennis) je aanvraag indienen door met je elektronische identiteitskaart in te loggen op www.myhandicap.belgium.be en daar een online vragenlijst te vullen.

Je geeft de naam van je behandelende arts op. Zo kan de Directie-generaal Personen met een handicap rechtstreeks bij hem of haar de medische informatie opvragen. Heeft je arts geen recente informatie over je medische situatie, dan maak je het beste een afspraak bij hem of haar. 

Wil je hulp?

Lukt het niet om de elektronisch aanvraag zelfstandig te doen dan kan u steeds terecht op de dienst burgerzaken van de gemeente Gavere.

Onze medewerkers begeleiden je op dinsdag- en donderdagnamiddag  bij het invullen van deze vragenlijsten.

Maak hiervoor een telefonische afspraak op het nummer 09 384 29 40 of per mail naar burger@gavere.be.

Je kan ook nog steeds terecht bij de maatschappelijk werkers van de Directie-generaal Personen met een handicap. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier op www.handicap.belgium.be of bel naar het gratis nummer 0800/987 99. Het gratis nummer is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 13u.

Je kan ook terecht op een zitdag van de DG Personen met een handicap in jouw buurt. Een overzicht van de zitdagen vind je op www.handicap.belgium.be.

WAT KOST HET?

Deze dienst is gratis.

WAT MOET IK MEEBRENGEN?

    • Je identiteitskaart;
    • Je bankrekeningnummer;

    • De naam van je behandelende arts.

WAT ZIJN DE STAPPEN?

Zodra de vragenlijst is ingevuld, wordt die elektronisch verstuurd naar de Directie-generaal Personen met een handicap. Daar starten ze onmiddellijk met het behandelen van je aanvraag.

LINK
www.handicap.belgium.be