AAA
rss

Overlijden

Dienst burgerlijke stand

Markt 1
9890 Gavere
tel. 09 389 29 40
fax 09 389 29 41
burger@gavere.be

WAT?

Elk overlijden wordt onmiddellijk aangegeven aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden.

De begrafenisondernemer zorgt meestal voor de aangifte en praktische regeling bij het gemeentebestuur maar een nabestaande kan ook zelf langskomen om een aangifte van overlijden te doen.

WAAR KAN IK TERECHT?

Bij de dienst burgerlijke stand.

WAT MOET IK MEEBRENGEN?

Welke documenten moeten worden voorgelegd?

  • een vaststelling van overlijden ingevuld door de geneesheer (Model IIIC)
  • de identiteitskaart en het rijbewijs van de overledene
  • het huwelijksboekje (voor ongehuwde overledenen: het huwelijksboekje van de ouders)
  • voor niet-inwoners: een attest inzake de laatste wilsbeschikking, afgeleverd door het gemeentebestuur van de laatste woonplaats
  • voor begravingen buiten het grondgebied Gavere is een 'toelating tot begraven' vereist van het gemeentebestuur waar de begraafplaats gelegen is

Bij crematie moeten ook nog volgende documenten worden voorgelegd:

  • medisch attest getekend door de behandelende geneesheer
  • een aanvraag tot crematie en een kopie van de identiteitskaart van de aanvrager

WAT KOST HET?

De aflevering van uittreksels en afschriften van de overlijdensakte zijn kosteloos.

Bij begraving of bijzetting op de gemeentelijke begraafplaats wordt er een nieuwe concessie aangevraagd indien er nog geen bestaat. De aanvrager krijgt nadien een overschrijvingsformulier toegestuurd.

De tarieven van de concessies op de begraafplaatsen vindt u hier.

WAT KRIJGT U?

Na het opmaken van de overlijdensakte levert de dienst burgerlijke stand uittreksels af dienstig voor sociale doeleinden zoals de mutualiteit, de vakbond, de werkgever, de pensioendienst, ...

REGELGEVING & LINKS

www.belgium.be